April 23, 2012

Over Drive was over

(Love is over 調で)
20万kmもったけど 終ったようだ Highにならない・・・・
17師団 主力機動車の73式J25仕様のオーバードライブが故障. 症状はノーマルレンジで走行はできるが,Overdriveにいれると,シフトがぬけて戻ってくるとのこと.
本日,ばらして内部検証.
シフトフォーク折れなら,シフト操作ができないので,原因はそれ以外か?
My friend's over drive broken, it is hard shift to overdrive range.
This unit have been used his vehicles from 1982 J54 to now J25, 
total using over 200,000km ( 12,4000miles).   


SaturnOverdrive 1997年製.
  
Shifter Guide Pin
シフターガイドピンが折損(一発破壊様相) シフターシャフト先端のガイドとなるピン.
The fracture surface of This pin shows shear fracture, one time load. it looks not fatigue.



Shifter Fork 
シフトフォークに亀裂.以前,心配していた強度低下となる位置にピン穴があるタイプ.
The crack initiation is the hole of stopper pin.this hole is near the edge that occured high stress under shift operation. This hole induce stress concentration. 





 Stationary Member
ステーショナリーメンバ.ケースに固定されているもので,オーバードライブONでサンギヤーをこれで固定して,遊星ギヤによる増速に必要なもの.全周にわたり歯欠け.
This parts works at Overdrive ON, stop the sun gear, planetary gear increase speed.
All gear tooth had deficits. It looks hard shift problem caused by this damage.    


現象の推定. 
①シフターガイドが一発破壊
②シフターシャフトがぶれて,シフトフォークのアームの負担が増大.
③ピン穴より亀裂発生 → アームの剛性低下
④オーバードライブONの噛み合い不良発生
⑤ギヤ欠け発生 → Overdriveシフト不良.  あるいは
 
①シフトフォークアームに亀裂発生 → アームの剛性低下
②オーバードライブONの噛み合い不良 → シフターシャフトのぶれ発生
③シフターガイドピンの折損
④オーバードライブさらにシフト不良
⑤ギヤ欠け発生

Probable Fracture Mode
1. Shifter guide pin shear fractured
2. Shifter shaft vibration increase shift arm stress
3. Cracked at the hole of shift fork pin  >>> Low rigidity of shift arm
4. Error of  engaging tooth at overdrive ON
5. Deficits of tooth of Stationary member.
or maybe  the first is  Cracked shift arm at the hole of stopper pin..

交換希望部品 ( PART NO.)
SHIFTER FORK ( 911103 )  1
  SHIFTER SHAFT ( 913296 ) 1
  ROLL PIN ( 912388 ) 1
STATIONARY MEMBER ( 911337 ) 1
OIL SCOOP ( 911133 ) 1
  SHIFTER GUIDE PIN ( 913297 ) 1
  PIN ( 911992 ) 1
SEAL AND GASKET KIT ( 911349 ) 1


 
本日のちゃぶ台.
"Chabudai" Japanese traditional floor sitting table.

現在,取り組み中の案件が一段落したら部品発注の予定.

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